web statisticsvisitor activity tracker

Exministr a exmístopředseda ČSSD, který navždy vejde do dějin českého internetu jako „ten u bazénku s pivem“ – politik, jenž osobně vtělil pojem „socdem pohodář“. Jeho makačí aura stojí na tom, že i v nejhorší bouřce dokáže vyslat signál: hlavní je klídek a teplá voda.

Zdeněk Škromach: socdem pohodář u bazénku, který se stal politickým memem

Zdeněk Škromach je exministr práce a sociálních věcí, bývalý místopředseda vlády, dlouholetý poslanec a později místopředseda Senátu za ČSSD. Na papíře seriózní politická kariéra, v paměti národa ovšem navždy zůstane jako „ten u bazénku s pivem“ – muž, který dokázal spojit sociální demokracii, vířivku, pivo v plechu a Facebook do jednoho ikonického obrázku, před kterým se krčí celá politická PR oddělení.

V devadesátkách a nultých letech byl typickým reprezentantem „staré dobré“ ČSSD: odbory, sociální výbory, ministr práce a sociálních věcí, místopředseda vlády, později senátor a místopředseda Senátu. Večerní zprávy, zákony, tripartita. A pak přišel Facebook – a z funkcionáře se stal socdem pohodář v nafukovacím bazénku.

Hovory z bazénku: když se sociální politika změnila na letní format

Škromach objevil sílu sociálních sítí po svém. Zatímco jiní politici ladili grafy, grafiku a focus groupy, on otevřel zahradu, napustil bazének, otevřel pivo a spustil legendární „Hovory z bazénku“ – později přejmenované na Hovory pana Selfie.

Koncept byl jednoduchý a dokonalý:

  • politik bez saka,
  • teplá voda v bazénku nebo vířivce,
  • pivo či víno na okraji,
  • a minutová zamyšlení o tradicích, politice a světě.

Z těchto videí a fotek se stal český internetový folklór. Zatímco část voličů viděla „normálního chlapa z lidu“, jiní si říkali, jestli je úplně v pořádku, když místopředseda Senátu vyzývá národ k obraně tradic z nafukovací vířivky.

Škromachova makačí aura stojí právě na tomhle kontrastu: v realitě se řeší krize, migrační politika, demokracie, EU, ale u Zdendy je hlavní, že voda má správnou teplotu a pěna na pivu drží tvar. I v největší bouřce dokáže vyslat signál: „Hlavně klídek, léto začíná, bazének je napuštěný.“

Socdem pohodář jako internetový archetyp

Zdeněk Škromach vlastně vymyslel nový typ politika: „socdem pohodář“. Ne technokrat, ne radikál, ne reformátor – ale chlap, co se rád podělí o fotku z grilovačky, z bazénku, z vířivky. Místo krizového štábu zahradní sezení, místo tiskové konference selfie s pivem.

Jeho komunikace, ať už chtěně nebo ne, vyslala voličům jasný signál: „Můžeme řešit velké věci, ale život je hlavně o tom, že je teplá voda, trocha sluníčka a čas na oddech.“ Pro část veřejnosti sympatické, pro jinou děsivé – zvlášť když se tenhle vibe přenesl i do debat o alkoholu pro cyklisty, tradicích nebo státních svátcích.

Z makačího pohledu je na tom fascinující ještě jedna vrstva: Škromach si nepotřeboval hrát na „vlastence proti Bruselu“, „probuzeného bojovníka proti systému“ ani „proroka z YouTube“. Jeho značka je mnohem jednodušší – permanentní odpočinek. Jako by říkal: „Ano, jsem politik. Ale hlavně jsem v klidu.“

V bazénku je teplo, venku ať si to vyřvou jiní

Zatímco část makaků bojuje na barikádách Facebooku, Twitteru a prorusko-vlasteneckých demonstrací, Škromach reprezentuje jiný pól dezolátní energie: ne bojovný chaos, ale líný klídek.

V jeho světě se zdá, že:

  • každý problém se dá přežít, pokud máš po ruce zahradní bazének,
  • každá politická kauza vypadá menší z pohledu lehátka,
  • a nejdůležitější rozhodnutí dne je, jestli doplnit vodu, nebo pivo.

Je to vlastně dokonalý anti-krizový PR balíček: když se hroutí vláda, stačí postnout fotku s textem „Přeji vám hezký den u vody“ a nechat internet zbytek odpracovat. Mem se šíří, články vznikají, sdílení jedou – a z politika se stává postava české popkultury.

Proč je Zdeněk Škromach ideální makak Roku

  • Exministr a exmístopředseda vlády, který se v paměti uchytil víc jako ikona bazénkových selfie než jako architekt sociální politiky.
  • Místopředseda Senátu s image víkendového strejdy, co hlídá klid na zahradě víc než klid ve státě.
  • „Hovory z bazénku“ jako unikátní formát politického PR – reality show jednoho muže, jednoho bazénku a mnoha názorů.
  • Mem, který přežil svou funkci – i po odchodu z vysokých postů stačí jediná fotka z vířivky a internet ví, že Škromach „má zase napuštěno“.
  • Symbol teze, že politika je hlavně o pohodě – zatímco jiní makaci křičí, on vysílá: „Klídek, teplá voda, pivečko.“

V anketě Makak Roku je Zdeněk Škromach za „patrona mokré zóny“: člověk, který dokázal, že k politickému memu nepotřebuješ konspirační teorie, stačí ti levná vířivka, mobil a železná víra v to, že léto začíná, až když je bazének plný.

Zdroje